Ezek a legolcsóbb hétülésesek a használtpiacon!

Fillérekből igazi családi autót? Íme a választék!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nagy a család, de az új autók világa elérhetetlen a pénztárcádnak? Mutatjuk a 6+1 modellt, amiből valóban válogathatsz!

Nehéz kérdés a családi autó manapság, amikor a legolcsóbb új, hétüléses modellek is 10 millió forint felett kezdődnek. Kivétel a Dacia Jogger, ám a 6,6 millióról induló típus korrektül extrázott, készletről elérhető változatai is inkább a 8 millió forintot közelítik.

Rengeteg családnak ez a kedvezmények ellenére is megfizethetetlen, mindeközben valamivel járni kell, főleg vidéken, a kistelepüléseken, ahol autó nélkül a munkahelyek, iskolák, netán még az óvodák is nehezen közelíthetők meg.

A keretet tehát ismét nagyon alacsonyra lőttük, és igazából arra jutottunk, hogy talán - már ha tényleg a lehető legolcsóbb és legolcsóbban fenntartható közlekedés a cél - nem is kell sokkal drágábban nézelődni az egymilliós határnál. 2-3 millió forint környékén sem kapunk ugyanis 10 évesnél fiatalabb ekkora autót, akkor pedig ismét éves szinten számíthatunk drága karbantartásokra. Ráadásul ebben a drágább kategóriában már az értékvesztés is rontja a helyzetet, ami a filléres autók esetében nem lenne tényező. Ha pedig akár 5-6 millió is akad a családszállítóra, akkor ésszerűség terén a pénztárca szempontjából verhetetlen ajánlatnak tűnik a már említett Dacia, hiszen az egy új, garanciás autó, amitől azért 5-10 évig jogosan várható el, hogy további komoly tőkebefektetés nélkül üzemeljen. Visszatérve tehát az eredeti témához: íme az 5+1 legjobb választás az egymillió forint alatti ársávból! Ne feledjétek azonban, hogy minden használt autónak lesznek fenntartási költségei, hol kisebbek, hol nagyobbak, és bár ezt igyekeztem figyelembe venni a lista összeállításakor, illetve ahol különösen fontos, ott említem is, ám mivel most is szűkös a keret, ismét az állapot a legfontosabb tényező a vásárláskor.
Hirdetés

6.: Eurovan modellek (2. generáció)

A francia és olasz modellek össznépi elnevezése volt annak idején a világsajtóban az "Eurovans", azaz európai furgonok. Ez nem egy autókategóriát jelentett, hanem rengeteg, műszakilag szinte teljesen azonos, ám látványban némileg eltérő, lényegében átemblémázott modellt. A második generáció tagjai a Citroen C8, a Peugeot 807 a Fiat Ulysse második nemzedéke és a Lancia Phedra. Ezek a 2002-ben bemutatott modellek verhetetlenek tágasságban, ám a viszonylag jó rozsdavédelmük ellenére ennyi idősen már lehet probléma a karosszériával is, illetve a korabeli francia és olasz technika minden elektronikai csodájára számíthat, aki ilyet vesz. Ennek ellenére akad belőle bőven a kínálatban, a legolcsóbb, érvényes műszakival rendelkező példányok már félmillió forint környékén elkezdődnek, a korrektnek tűnő állapot pedig 700 és 900 ezer forint között indul.

5.: Chrysler (Grand) Voyager

Nehéz helyzet a Voyager, hiszen nem csak a kényelem terén érződik a magasabb árkategória, hanem a fenntartási költségek terén is. Ennél a modellnél ráadásul a franciákhoz képest jelentősen rosszabb volt az újkori alvázvédelem, így a korrózió is nagyobb probléma lehet. Azért került fel mégis a listára, mert bár ezek a kiadások miatt valószínűleg hosszútávon nem lesz egy olcsó autó, de a magasabb felszereltségi szinteken az extralistája könnyedén kárpótol a többletkiadásokhoz képest. Ha részletesebben is érdekel, hogy milyen vele együtt élni, akkor ide kattintva olvashatsz a típusról használttesztet.
Hirdetés

4. Renault (Grand) Espace

A félreértések elkerülése végett most a Renault Espace 3. generációjáról van szó, amelyet 1996 és 2002 közt gyártottak. Tudom, hogy beleér az egymillió alatti kínálatba a "háromszöglámpás" negyedik Espace is, de azokat ennyire csekély keretből nem tudom jó szívvel ajánlani. Főleg, hogy ott a drágább példányokban is rengeteg az időzített bombaként ketyegő alkatrész, így én mindenképp inkább a régebbi, esetleg többet futott de összességében jobb állapotú autókat keresném. Az öreg, még a Matra által gyártott széria motorjai ugyanis egyszerűbbek és olcsóbban javíthatók, ezalól talán egyedül a 2.2 dCi képez kivételt. Összességében a benzinmotorok a megbízhatóbbak, ám ekkora karosszériában azok valószínűleg nem a kispénzű felhasználókra méretezett étvággyal rendelkeznek.

3.: Opel Zafira

Itt következik a nagy számok törvénye: bár ennyi idősen (és főleg ebben az árkategóriában) nem a legmegbízhatóbb modell a Zafira, ám rengeteg hozzá a bontott, olcsó alkatrész. Ugyanígy az is lehetséges, hogy kifogsz egy nagyon jó állapotút belőle, hiszen az eladó példány is rengeteg egymillió forintig. Az eggyel újabb Zafira legolcsóbb példányait viszont inkább kerülni érdemes ugyanennyiért, a már korábban is tisztázott okok miatt: inkább legyen öregebb, de jobb állapotú, ha nincs tele a szekrény tartalék pénzzel a javításokhoz. Fontos azonban hozzátenni, hogy ez a legkevésbé tágas egyterű a listán, tehát ha csomagoknak is kellene hely a 7 ülés mellé, akkor már csak emiatt is megérheti inkább másfelé nézelődni.
Hirdetés

2.: Eurovan modellek (1. generáció)

Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy a korábban már szerepelt francia-olasz kollaboráció régebbi modelljeit magasabb helyre tettem a listámon, ám a magyarázat nagyon egyszerű. Míg az egymillió forintos keretből a 2002 utáni Fiat, Peugeot, Lancia és Citroen egyterűk kínálatának a legszebb és legjobbnak tűnő példányai nem elérhetőek, addig a 2002 előtt készült, öregebb és szögletesebb modellekből kényelmesen kapni kiemelkedő állapotút a legalacsonyabb árkategóriában is. Ide tartozik a Citroën Evasion vagy Synergie, a Fiat Ulysse első generációja, a Lancia Zeta és a Peugeot 806. Az egyszerűbb technika itt az utódokhoz képest sok esetben egyszerűbb és olcsóbban fenntartható motorokat is jelent, ami további pozitívum lehet, ha tényleg fillérekből kell az autó. Ha ugyanis nincs elektronika, akkor az nem is fog tönkremenni, ez ilyen egyszerű. Ám a rozsda jóval nagyobb és gyakoribb probléma, erre mindenképp figyelni kell ezeknél a modelleknél. A másik egyértelmű hátrány a szögletes és fantáziátlan forma, illetve az érezhetően régimódi megoldások, amelyektől az utolsó, már az ezredforduló utáni évjáratok is inkább a '80-as évekből származó autóknak tűnnek.

+1.: Léteznek ám hétüléses kombik is!

Amolyan titkos tippként egy említést mindenképp megérdemel a szerintem legjobb vétel leleplezése előtt a Peugeot 307 hétüléses kombiváltozata, ami ugyan nem egyterű, így jóval szűkösebb, de viszonylag sokat találni belőle ebben az árkategóriában, és bizony ott van benne a hét ülés, nagyon olcsón. Választék tehát akad belőle, a hibáit és lehetséges veszélyeit tekintve pedig a szokásossal érdemes számolni: a jó rozsdavédelem ellenére azért találni néhány korrodált példányt, illetve megvan a tipikus, korabeli francia elektronikai és technikai hibák kockázata is, amely alacsonyan tartja az árakat. Ha nagyon keresi az ember, akkor ennyiből akadhat még Volvo vagy Mercedes hétüléses kombi is, ám ezek annyira ritkák, mint a fehér holló, főleg a 307-hez képest.

1.: Volkswagen Sharan, Seat Alhambra, Ford Galaxy

A kis kitekintést letudva viszont jöjjön a szerintem legjobb vétel, választék, kockázat és fenntartási költségek terén egyaránt. Ez nem más, mint a Volkswagen Sharan, illetve annak Seat és Ford ikertestvérei. A leggyakoribb 1.9 TDI erőforrás ugyanis egy viszonylag egyszerű és valóban agyonverhetetlen motor, amely ha tönkre is megy, akkor is egy egyszeri, nagyobb tőkeinjekció után újra hosszú évekig hibamentesen tud üzemelni. Könnyű ugyanis rajta mindent megcsinálni, és ezzel visszaadni neki a kvázi elpusztíthatatlanságát. Az autó azonban nem csak a motorból áll, ami ezeknek a modelleknek a legnagyobb problémája: a rozsdát kerülni kell, mert általában az küldi bontóba ezeket a típusokat. Itt az első és a második generáció is beleférhet a keretbe, ám az újabb modellek PD motorjai valamelyest drágábbak lehetnek fenntartás terén. Ilyen autó is járt nálunk használtteszten, amelyet ide kattintva olvashattok. A motor a bemutatott Sharanban is problémamentesen üzemel a 2021 márciusán készült írás óta, sőt, még a képeken is hervadtnak tűnő karosszéria is kibírt egy tiszta műszaki vizsgát tavaly. A következő vizsgáig azonban egy nagyjából 300 ezer forintos lakatolás vár az autóra, ami újabb hosszú éveket ad majd az egyterűnek. A rengeteg ehhez hasonló történet miatt gondolom úgy, hogy jogos a lista első helyére tenni ezeket a modelleket, mert itt az alacsony fogyasztás nem megy a megbízhatóság és a szervizelési költségek rovására, a rozsda pedig ebben a korban már a legjobban védett típusokon is felbukkanhat, ahogy megfelelő áron ezekből a Sharanokból is lehet hólyagmenteset találni.

Miért nem került fel a listára a...?

Zárásként szeretném megemlíteni, hogy itt sem ördögtől való a bővített keresőt használni, rengeteg olyan típus akad ugyanis, amelyből egyet-kettőt találni ebben az árkategóriában, de nincs belőle annyi, hogy megérje róluk ebben a cikkben írni. Ilyen például a Kia Carnival és a Hyundai Trajet, a Honda Stream, valamint a Toyota Corolla és Avensis egyterűsített, Verso változatai. Kissé kiesik ebből a körből a Grand Scenic, amelyet a viszonylag kis méretei és a korábban említett Renault modellek megbízhatósági mutatói taszítottak le a toplistámról, illetve a Mazda 5, valamint Mazda MPV modellek, amelyből ennyiért szinte kizárólag látványosan korrodált autókat dobott fel a kereső. Persze, ezekből a típusokból is megeshet, hogy a megadott kereten belül maradva kijön egy kiváló autó, de ha magamnak és a családomnak kellene választani, akkor nagyobb esélyét látom, hogy végül egy Sharan/Galaxy/Alhambra, vagy valamelyik öreg olasz-francia modell lenne a befutó.

Ti mit gondoltok? Melyik modellt választanátok ezek közül? Várjuk a meglátásaitokat a kommentmezőben!

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?