Budapesten vittem el egy körre a Leapmotor új, C-SUV szegmensben próbálkozó villanyautóját, ám túl sok meglepetést nem tartogatott. Mutatom, hogy miért!
Valamelyest kerekebb és sportosabb a forma, illetve a kisebb kerekek miatt esetlenebb az összkép, de a visszafogott dizájn nagyon hasonló a gyártó nagyobb crossoveréhez
A lámpatestek elöl és hátul is modern, LED fényszórók, hűtőrács ezen a modellen sincs a két lámpa között
A Leapmotor számára nagyon fontos modell a B10, hiszen ez a márka bemutatkozása a hazai piacon jelenleg domináló C-SUV szegmensben, ami a kompakt crossovereket jelenti. A B10 ráadásul egy az átlagnál tágasabb, jobban felszerelt versenyző ebben a kategóriában, ennek fényében pedig még olcsóbb is a konkurenseknél. Továbbra is fontos tényező, hogy megannyi kínai hódítóval ellentétben a Leapmotor a Stellantis égisze alatt működik, vagyis egy jól ismert, kiépített kereskedői- és szervizhálózatba épül be, ami versenyelőnyt jelent a kínai gyártók tengerében.
Hiába kisebbek a kerekek, nem áll rosszul az autónak
A B10-nek azonban van még egy hatalmas előnye: szinte minden téren ugyanazt tudja nyújtani, mint az egy kategóriával nagyobb C10, csak a méret a valódi különbség. A B10 hossza 4,51 méter, amelyhez 2,73 méteres tengelytáv társul, ami ebben a kategóriában kimondottan baráti. 1,89 méter széles és 1,66 méter magas, így valamelyest sportosabb, kevésbé robusztus crossover. Műszaki téren persze kilométerekről feltűnnek a kisebb kerekek és az egyszerűbb padlólemez, főleg oldalról, vagy hátulról nézve. A formavilág viszont látványosan közös a nagytestvérrel, illetve a kényelmi és technológiai megoldások, a kezelőfelület, valamint az élmény is ugyanaz.
A műszerfal a vadabb dizájnelemekkel együtt is letisztult, gombokat keresve sem találni rajta
A kormányoszlopra rögzített digitális műszeregység 8,8 colos
A 14,6 colos főképernyő kezelőfelülete egyszerű, könnyen kiismerhető
Nem spóroltak a hangulatvilágítással, mindenhová jutott LED
Az utastérben például szinte teljesen ugyanaz az elrendezés fogad, azonos előnyökkel és hátrányokkal, csak látványosabb körítéssel. Ugyanúgy kiemelkedő például az anyagminőség, ami az alacsonyabb méretosztályban még nagyobbat üt. Az ülések is nagyon hasonlóak ahhoz, amit a C10-ben próbáltam, illetve összességében a kényelmi színvonal terén sem találtam felróható negatívumot. Ellenben a jármű kezelése itt is kizárólag a képernyőről történhet, többek között a tükörállítást és a világítás felkapcsolását is almenükből kell kihalászni. Az indexkar is ugyanúgy a nagyjából 10-15 éves BMW modellek bajuszkapcsoló-megoldásával dolgozik, amit a vásárlók negatív visszajelzéseire hivatkozva hagytak abba a bajorok, valamint a nagytestvérhez hasonlóan itt sincs fizikai kulcs, a telefonos alkalmazás nyitja, zárja és "indítja" az autót. Erről a forgalmazó továbbra is előrelépésként nyilatkozik, ami extra opcióként szerintem valóban jogos lenne, ám mivel lehetőség sincs valódi kulcsra, legfeljebb NFC kártyára, ezért én ezt inkább spórolásnak nevezném.
Bejutni ugyanúgy a telefonos applikációval, vagy az NFC kártya tükörhöz érintésével kell
A könyöklőn a telefontartó a központi elem, a telefont vagy a kártyát ide helyezve válik menetképessé az autó
Érdekesek a könyöklő elé helyezett pohártartók is, amelyek egyben dekorációs elemként is szolgálnak
A műszerfalon rengeteg a felesleges dizájnelem, de ez is hozzájárul a fiatalos összképhez
A kisebb és olcsóbb platform a kerekek méretén kívül a kormányoszlopon ütközik ki: a kormány ugyanis csak minimális mértékben állítható a B10-ben, ráadásul mindenképp magasan, illetve a sofőrtől távol helyezkedik el. Fontos különbség továbbá a C10-hez képest, hogy itt a digitális műszeregység is a kormányoszlopra került, így legalább biztosan nem takarja ki a kormány, illetve mivel jóval közelebb van a sofőrhöz, nagyobbnak is tűnik a kijelző. A típussal a gazdagabb piacokon állítólag a fiatalabb vásárlókat célozza a Leapmotor, ami jól látszik néhány részleten, jóval több például a felesleges dizájnelem a nagyobb változathoz képest.
Hátul is megfelelő a helykínálat
Az első sor egyenesen tágasnak hat
Kimondottan kényelmesek a fotelek
A második sorba is jutott könyökló
A hátsó szellőzőkről sem feledkeztek meg
A helykínálat a kategóriához mérten bőséges, a kisebb kabin is elsősorban a szélesség terén érződik, ám attól nem kell tartani, hogy az első ülésen ülőknek összeérne a válla. Így azonban már biztosan csak 4 felnőttnek kényelmes az utastér, hátra csak három kisebb termetű, netán fiatalabb utas fér el kényelmesen. A második sorba is jutott viszont szellőző és könyöklő is, illetve itt is kiemelkedő az anyagminőség. Csomagtartóból most is akad elöl és hátul is, a klasszikus csomagtér alapesetben 420 literes, ülésdöntéssel pedig akár 1415 literesre is bővíthető. Frunk csak a tisztán elektromos változatokban található, hiszen a benzinmotor helyét foglalja el, ez esetünkben 25 literes, illetve a nagyobb változattal ellentétben nincs körbeműanyagozva, így valamelyest olcsóbb hatást kelt.
A csomagtartó tágas, jól használható
A töltőkábeleknek vagy kisebb csomagoknak az autó orrában is jut hely
Vezetési élmény terén a B10 pontosan ugyanaz, mint a C10. Nem hasonló, nem olyan mintha, hanem pontosan ugyanaz. Lágyra hangolt, könnyed rugózású a futómű, a kormányon és a pedálon a visszajelzés ugyanúgy nulla, illetve a teljesítmény is kellemesen, óvatosan érkezik. Mintha a külvilágtól elzárva lebegnél egy kényelmes nappaliban, amire a minőségi anyagok és a visszafogott, egyszerű dizájn is rátesznek néhány lapáttal. Érződik, hogy ezeket a modelleket a gyártó kimondottan Európának, az európai igényekhez finomhangolta. Hiába kisebb, a B10 is nagyautós, nyugodt utazási élményt kínál, szerintem elsősorban azoknak, akik a lehető legkevesebb ingerrel szeretnének eljutni A pontból B pontba. Ehhez mérten a hátsó kerekeken tekerő 217 lóerő is bőséges, a célközönség vélhetően sem a 6,8 másodperces nullaszázat, sem pedig a 170 km/órás végsebességet nem fogja napi szinten kihasználni.
Hátulról is modern, visszafogott a külső
Fontos még megjegyezni a modell kiemelkedő eredményét az európai Euro NCAP törésteszten, ahol az 5 csillagon túl a felnőtt és a gyermek utasok védelmére is 93 százalékot kapott a B10, ami a jelenleg érvényes pontozási rendszer eddigi legjobb eredménye az összes tesztelt jármű közül. Ehhez a 7 légzsákon és a kiemelkedően merev utascellán felül a tengernyi aktív biztonsági funkció is hozzájárul.
A csomagtartót itt is gomb nyitja
A nagyobb testvérrel azonos részletek és technikai megoldások, illetve a kiemelkedő biztonság azonban az autóárán is látszanak, mindösszesen 2 millió forinttal tud olcsóbb lenni a B10 a C10-nél, vagyis az indulóra itthon 12,99 millió forint. Lényegében mintha a kisebb, 56,2 kilowattórás akkucsomag és a valamelyest kevesebb felhasznált lemez ára adná a különbséget, de szerintem éppen ettől jó ajánlat a B10: hogyha nincs szükséged a feleslegesen nagy méretekre, akkor szinte ugyanazt a technikát és élményt kaphatod meg olcsóbban, egy mérettel kisebb kiadásban. hogyha pedig nem lenne elég a 361 kilométeres WLTP hatótáv, akkor ott a 67,1 kilowattórás akkuval szerelt változat 13,69 millióért, ami már 434 kilométert ígér. Hogyha pedig ez sem elég, akkor hamarosan érkezik a REEV névre hallgató, hatótávnövelős hibrid változat. A látottak és tapasztaltak alapján meg tudom érteni, hogy a márka nagy reményeket fűz Magyarországon a B10 bevezetéséhez, hiszen a legnépszerűbb méretosztályra az eggyel nagyobb kategória kényelmét és extralistáját szabadítják rá, mindezt kedvező áron és viszonylag kevés kompromisszummal, amiket egyébként meg lehet szokni, főleg a konkurens ajánlatok fényében.
El tudom képzelni, hogy tényleg sikeres lesz a B10 a hazai piacon
Remélem még kisebbre is összemegy, vagyis lesz még kisebb modelljük is amelyik 180 centinél nem szélesebb. Hiánycikk.