Politikailag kevéssé korrekt, de azért jó – a Rolls-Royce hóban
Rolls-Royce menetpróba hóban és üres reptéren
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már Prágában is van Rolls-Royce kereskedés, amely össze is hívta a régió néhány újságíróját, hogy a Magas-Tátrában próbáljuk ki autóit.
A 2017-es modellévű Wraith. Bár a forma már közel 4 esztendős, mégis kortalan
Ha Rolls, akkor magától értetődik a személyre szabható bőrözés, illetve az egyedi fabetétek sora
egy Rolls egész éves autó, még akár az esetben is, ha épp vászontetős.
[BANNER type="1"]Kontrasztos a helyi Kempinski Hotel előtt parkolás és az autópályán guruló flotta
Hogy mindezt miért a Tátrában, intenzíven sózott utakon kívánták megmutatni? Hogy személyesen lássuk, akár ott is lehet ám Rolls-szal autózni, ahova jó eséllyel saját magunk is mennénk egy kiruccanásra. De van itt egyéb üzenet is: tavaly óta a világon mindössze 35, Európában 17 kereskedést számláló Rolls-Royce hálózatban a München és a Kiev közötti űrt a Rolls-Royce Prague, azaz a prágai Rolls-díler tölti be. Csehország legnagyobb, négy telephelyet számláló BMW-kereskedése pályázta és nyerte meg a Rolls értékesítési jogát, amit 2015 őszén kapott meg. Tavaly már teljes gőzzel üzemeltek. Nem csak a cseh, hanem a teljes régiós piac fontos számukra. Már csak azért is, mert egyelőre csakis saját országukon kívül adtak el autókat. Érdeklődők persze vannak, a mostani esemény is csak részint az újságíróknak szólt, legalább annyira a potenciális vevőknek is, akiket viszont külön napon fogadtak. Karel Kadlec, a BMW-k mellett már Rolls-Royce-okat is értékesítő CarTec tulajdonosa és ügyvezetője kérdésünkre elárulta, hogy már tavaly is kétszámjegyű Rolls-eladást könyvelhettek el. A részletekről kérdezve aztán kiderült, ez 10 példányt jelent, a nem mellesleg értékesített 1500 BMW mellett.
Emily egyik Rolls-Royce orráról sem hiányozhat, nem is hiányzik
| Modell | Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
| Dawn | 5285 | 1947 | 1502 | 3117 | 244 |
| Wraith | 5269 | 1947 | 1507 | 3112 | 470 |
| Ghost II SWB | 5399 | 1948 | 1550 | 3295 | 490 |
| Ghost II EWB | 5569 | 1948 | 1550 | 3465 | 490 |
Kabriózni hóban? Nem lehetetlen, az 50 km/órás tempóig a tetőmozgatást is engedő Dawn fűtése simán engedi is, egy sapka, sál, kesztyű azért nem árt hozzá
Biztos, ami biztos alapon aláíratták velünk, hogy a baleset esetén 10 százalékos önrésszel tartozunk az autókért, aztán jöhetett a közúti és havas erdei utakon vezetés - hátsókerékhajtással. Utóbbi kapcsán persze elmondták, hogy nem kell aggódnunk, a mintegy 2,5 tonnás Rollsok olyan erővel nyomják lefelé hátsó kerekeiket, hogy ott jobb a tapadás, mint a legtöbb összkerekes autónál. Ez elsőre mentegetőzésnek tűnt, de azért tény, hogy tapadási problémáink (persze minőségi téli abroncsokkal) nemigen voltak. Igaz, nem is nagyon használtuk ki a mintegy 600 lovas V12-esek erejét. Erről a műszerfalon lévő - a fordulatszemmérőt helyettesítő - „Power Reserve %” mutató adott visszajelzést a kivétel nélkül 2000 kilométer alatti futású, kvázi vadonatúj autókban.
Ez itt épp a Wraith műszerblokkja, de igazából bármelyik Rolls-modellé is lehetne. Fordulatszámmérő nincs, helyette folyamatosan láthatjuk, hogy a motor erejéből mennyi tartalék van még hátra. Nemigen lehet kihasználni a V12-es erejét. Ezért is mondott teljesítményadatok helyett sokáig csak annyit a Rolls, hogy épp elég
Ajtónyitás után azonnal elérhető esernyő, vakon is kezelhető kétzónás automata klíma, profi, de persze BMW-s nacigáció és akár hőkamera középen
| Dawn | Wraith | Ghost II SWB | Ghost II EWB | |
| Emissziós norma | Euro 6 | |||
| Hengerűrtartalom [cm3] | 6592 | |||
| Hengerek/szelepek száma | 12/48 | |||
| Váltófajta/-fokozat | automata/8 | |||
| Teljesítmény [LE (1/min)] | 570 (5250) | 632 (5600) | 570 (5250) | 570 (5250) |
| Nyomaték [Nm (1/min)] | 780 (1500) | 800 (1500-5500) | 820 (1500) | 820 (1500) |
| Gyorsulás 0-100 km/h | 4,9 | 4,6 | 5 | 5,1 |
| Végsebesség [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
| Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 14,2 | 14 | 14,3 | 14,1 |
| CO2-kibocsátás [g/km] | 330 | 327 | 327 | 329 |
| Saját tömeg [kg] | 2560 | 2360 | 2470 | 2520 |
A Wraith a legizmosabb, akár 4,6 másodperc alatt 100 km/órára ér. Ugyanakkor a Dawn adta élmény is hasonló
Egy Wraith finom belseje. Volt a tesztparkban egy bordó-fekete bőrös is, fotón az nem mutatott ilyen jól, élőben azért persze az sem volt ám rossz
Ha magunk kívánunk vezetni, a Wraith a legjobb Rolls. Felfoghatatlan, hogy miként lehet egy 2,5 tonnás autó vezetési élménye közvetlen, pedig az
Az elsőként próbált Wraith kapcsán Andy, az egyik instruktor elárulta, hogy ez már a 2017-es modell, egy kicsikét tovább finomított váltó- és motorvezérléssel, fejlesztett futóműhangolással, ami jobb vezethetőséget ad. Igaz, ezt a szerelt 19 colos kerekekkel nem lehet eléggé kihasználni, jobbak lennének a 20 colosak - jegyezte meg. Mindez sokat elmond a Rolls világáról, amibe nagyjából 100 millió forint környékén lehet belépni, ha valaki egy új példányt szeretne. Persze sok függ attól, hogy mennyi extrát, milyen konfigurációt kérünk, meg persze attól is, hogy mekkora áfa rakódik a vételárra. Karel Kadlec, a cégvezető például felhozta, hogy az adóhatóságnál jellemzően eléggé nehezen alátámasztható, hogy valakinek miért van szüksége Rolls-Royce cégautóra, ugyanakkor miért ne lehetne rá igénye egy cégvezetőnek, aki sokat autózik.
Nagyon komoly színeket kínál a Rolls. Igazából érthetetlen, hogy a tucatautók között miért nincsenek ilyen izgalmas árnyalatok
Szigorúan 2+2, de nem 4 üléses a Dawn, legalábbis a Rolls-Royce szerint. Pedig ebben aztán tényleg el lehet férni hátul is
Itt nem látszik, de a Dawn és a Wraith ajtajai is hátrafelé nyílnak, gyakorlatilag derékszögben, hogy a lehető legkényelmesebben szállhassunk ki. A zárás természetesen gombnyomásra mehet, nem kell nyújtózkodni hozzá
Tényleg más világ!
Az a röpke menetpróba alatt is átjött, hogy a Rolls-Royce világa még az anyacégnek és szintén prémiummárkának számító BMW-től is hasonló távolság, mint a BMW egy tucatautótól. Oké, hogy a sofőrsegédek kínálata, akár a távolságtartós tempomat, akár a gyalogosfelismerős éjjellátó asszisztens nemigen különbözik a bajoroknál megszokottaktól, de a Rollsok méretükkel, már csupán - szervórásegítéssel mozgó - ajtajaik nyitásával és zárásával is egyértelműen más hangulatot adnak. A 6,6 literes V12-es motor hangja még padlógázas gyorsításkor is távoli moraj, jellemzően azonban egyáltalán nem hallható. Autópályán (130 km/óra felett) persze ezekben az autókban is hallani a tükrök szélzaját, legalábbis akkor, ha elöl, azaz mellettük ülünk. Egy hosszított tengelytávú (extended wheelbase) Ghost esetén hátul csücsülve azonban semmi sem tudja háborítani a puha bőrgarnitúrában helyet foglaló utasokat.
A hosszított, azaz Extended Wheelbase Ghost - szokatlan módon jeges/havas úton
Ez csak a sima, SWB Ghost belseje. Azért itt is el lehet férni
Ahogyan motor, úgy beltéri dizájn tekintetében is elég egységesek a Rollsok, a kárpitok példányonként is rendre eltérnek
Naná, hogy ami itt bőrnek látszik, az valóban bőr, ami fémnek, az fém, ami fának, az fa, nem is akármilyen. Szépen lakkozott, akár intarziás, a motorháztetőn is ágaskodó Emily-t megjelenítve. Elektromos a kormánykerék és az akár változtatható laphosszúságú, masszázsfunkciós bőrülések mozgatása. Oké, de ez azért ma már szinte tucatautókban is megszokott - jegyezhetjük meg. Tudják ezt a Rollsosok is, ezért aztán kivittek minket a nem túl nagy forgalmú (hetente állítólag mindössze 5 gépet fogadó) poprádi reptérre, ami ma sem feltétlenül igényesebb, mint 15 éve a helyi strand volt, de legalább van egy hibátlan futópályája és egy korrekt business várója.
Vészfékezéskor a légrugós futómű felfelé nyomja a bólintó orrot, lefelé húzza az emelkedő fart, hogy ott is legyen tapadás, azaz csökkenjen a fékút
A reptéren kis szlalomfeladat az akár 5,5 méteres autókkal, vészfékezés, ahol megtapasztalhattuk, hogy a légrugós, vészfékezéskor a bólintó orrot azonnal felnyomó felfüggesztés milyen mértékben képes lerövidíteni a fékutat - azzal, hogy hátul is megfelelően tapadnak a kerekek. Érzésre a 2,5 tonnás Rolls mindennél jobban áll meg. A nap csúcspontjaként a 250 km/órás tempóra korlátozott csúcssebességű autókkal végsebesség-teszt, azt demonstrálva, hogy milyen iszonyatosan stabil egy Rolls óra szerinti 260 km/óránál. Igen az, ahogyan a köztes kikerülési manővernél is - ott épp 100 km/órás tempóval.
Nagy sebességnél is stabil - országúti kikerülési manővernél és kifutópályán csúcssebességnél is tapasztalhattuk
Bónusztrack, hogy nincs track
A reptéri autózást követően még egy meglepetést tartogattak a szervezők, olyat, ami még az addig is bizarr, bő félmilliárd forintnyi konvoj vonulási képére, pontosabban annak bizarrságára is rátett. Jégre vittek minket egy Rolls-szal, ráadásul a hosszított Ghosttal. Először kicsikét az összes elektronika felügyeletével, majd kikapcsolt menetstabilizáló (tracktion contol) elektronikával próbálhattuk a hatalmas limuzint. De nem ám egy befagyott tó jegén, olyan helyen, ahol tényleg van tér, hanem az egyik hátsó hangár mögötti placcon, az egyik oldalt fémkorláttal övezett területen. Szépen lehetett driftelni, kockáztatni - csak az önrésszel számolva - több éves fizetésünket, és közben alaposan mosolyogni a politikailag semmiképp sem korrekt helyzetképen.
Kikapcsolt menetstabilizálóval a havas parkolóban? Nem ismeretlen játék, de mindez egy nyújtott Ghost limuzinnal azért kicsit furcsa. Azért rossznak nem mondható, 570 ló a 2,5 tonnás vasat is szépen megindítja a csúcsós felületen

















































































































































Mi volt ezen „politikailag kevéssé korrekt”?
Ennyire divat lett szégyenkezni, mert valaki kevesebbet tud nálunk? Az legyen inkább az ő baja.