Zöld rendszámos autók ötmillióig

Piaci körkép: használt zöld rendszámos modellek ötmillió forintig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A zöld rendszámos autók a leggazdaságosabbak a városban is sokat autózók számára, ám az igazi biznisz, ha használtan sikerül ilyet megcsípni.

Nyáron szóltak a hírek a zöld rendszám jogosultsági körének szigorításáról. Ugyanis a bevezetés óta eltelt néhány hónapban az utakon megjelent több tízmilliós hibrid luxusautók és óriás SUV modellek érthető módon nem előnyösen befolyásolják az emberek gondolkodását a zöld rendszámmal kapcsolatban. Pláne, hogy ezek a plug-in, tehát külső forrásról is tölthető akkumulátoros autók a beépített villanymotor ellenére is jelentős fogyasztással közlekedhetnek. Mégis megfelelnek a jelenlegi előírásoknak, azaz elméletileg akár 25 kilométert is képesek megtenni tisztán villanymotorral. Így aki két töltés között nagyjából ennyit használja plug-in hibrid autóját és gondoskodik is róla, hogy tényleg tele akkumulátorral érkezzen a városba, az akár valóban kevésbé terheli ott a levegőt, mint az átlagosan akár csak 3 liter üzemanyagot elégető kisebb, olcsóbb modellek. A használati módot persze nehéz ellenőrizni – erre még a szupertrafipax sem képes – a zöld rendszámot pedig a gyárilag megadott, olykor csak elméleti, vagy legalábbis komoly önmérséklettel betartható adatok alapján adják ki jelenleg. A fent említett hír szerint azonban ezt felülvizsgálják, és akár további városok csatlakozhatnak azokhoz, ahol ma ingyen parkolhatnak a zöld rendszámos autók[/url]. Persze az avulás a zöldrendszámos autókat sem kíméli, így eleve hátránnyal indulunk, ha új járművel próbálunk jól járni, pusztán a parkolódíjak megspórolásával és a villanyüzemmód maximális használatával. Tehát ha szigorúan költséghatékonyság miatt gondolkodunk zöld rendszámos modellben, akkor érdemes már a vásárlásnál is eszerint keresgélni, azaz a használtautó-piacon szétnézni. A jelenlegi szabályozás alapján a plug-in hibrid és az elektromos hajtású autók méltók a zöld rendszámra, mégis árulnak hazánkban olyan zöld rendszámmal vizsgáztatott járműveket is, amelyek egyébként nem kaphattak volna ilyet, így jogtalanul veszik velük igénybe a zöld rendszámhoz kötődő kedvezményeket. Ilyenek például a nem plug-in, hanem külső tölthetőség nélküli „hagyományos” hibrid modellek, amelyekből néhányat zöld rendszámmal árulnak, és csak idő kérdése, hogy mikor derül ki a turpisság. Vajon a lebukást megússza-e a tulajdonos újravizsgáztatással, vagy meg is büntetik jogosulatlan zöldrendszám-használatért? Ezt még nem tudni, de a lényeg, hogy zöldrendszám-fronton is megindult az ügyeskedés, így érdemes szemfülesnek lenni ilyen autó vásárlásánál is. A legtöbb ma kapható benzines vagy dízel autónál egyszerűbb felépítésűek a hibridek, nem beszélve a tisztán elektromos hajtásúakról. Ez főleg a javítási, karbantartási költségeknél mutatkozhat meg előnyként, túl a kedvezőbb fogyasztáson. Ezenkívül a beszerzési áron múlhat a zöldrendszámos autózás összköltsége, ehhez igyekszünk adni némi támpontot az alábbiakban. Gondolhatnánk, hogy a hibrid – még ha plug-in is – olcsóbban érhető el használtan, mint az akkumulátorokkal telepakolt villanyautók, a helyzet azonban fordított. Hiszen az első plug-in hibrid modellek úgy öt éve jelentek meg hazánkban, 10 millió forint feletti áron, míg a szintén akkortájt debütált, teljesen elektromos Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn kisautó valamivel alacsonyabb áron kínálta magát újonnan, s most is olcsóbb használtan. Az ötmillió forint alatti használt plug-in hibrid kínálat gyakorlatilag 2 modellben merül ki, az egyik az Opel Ampera, a másik a Toyota Prius Plug-In. Az Opel Ampera igazi unikum, hiszen ebben a benzinmotor csupán hatótávnövelő eszköz, azaz elsősorban az akkumulátor töltésére szolgál, ha az lemerül. Autópályán is csendes és kényelmes az Ampera, a benzinmotor bekapcsolásával viszont már korántsem olyan gazdaságos, mint amit egy hibridtől elvárnánk. Utastere hivatalosan és kialakításában is csak négyszemélyes, valamint csomagtere sem éppen tágas. A drágább Toyota Prius Plug-Innel szemben Opel Amperát már 3,87 millió forintért kínálnak a Használtautó.hu hirdetései között. Akkumulátorára 160 ezer kilométerig vállal garanciát az Opel, így sok az e körüli futásteljesítménnyel árult példány. Ezek között különbség legfeljebb felszereltségükben és a használatból adódó állapotban lehet. Műszakilag az Amperával azonos az itthon csupán egyetlen példányban, 4,5 millió forintért árult Chevrolet Volt.
Hirdetés
Bár tisztán villanymotorral jóval kevesebbet, legfeljebb 25 kilométert tud megtenni a Toyota Prius Plug-In, mégis drágább az Amperánál, használt ára 4,99 millió forinttól indul. Felépítésében teljesen megegyezik a Toyota Prius harmadik generációjával, csak a Plug-Inbe nagyobb, lítium-ion akkumulátor került, amely külső forrásról is tölthető és a „sima” hibrid 3-as Priusénál nagyobb hatótávot ad. E típus előnye, hogy alacsony akkumulátorszinttel is jóval kedvezőbb marad a fogyasztása, mint az Amperáé, gyakorlatilag a nem Plug-In Priusok szintjét hozza ilyenkor is az autó. A kínált példányok között itt is legfeljebb a felszereltségben és az állapotban adódhat némi eltérés, hiszen műszakilag a Prius Plug-In is csak egyféle kivitelben, egyfajta motorral készült, mint az Ampera. A használt plug-in-kínálatnál színesebb az elektromos modellek piaca, hiszen a fent említett Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn trió megjelenése előtt is léteztek már villanymotoros járművek. Persze elsősorban nem a golfpályákra tervezett mopedautó-féleségekre gondolok, amelyek többnyire nyitottak. Léteznek ennél alig nagyobb és komolyabb, ám közúti használatra is alkalmas, rendszámozható, akár négyszemélyes villanyautók is, amilyen például a Reva. Ilyen már 750 ezer forinttól megcsíphető, sőt akár olcsóbban, de korántsem biztos, hogy az ár az akkumulátort is tartalmazza. Ezt többnyire feltüntetik a hirdetésben, de telefonon mindenképpen érdemes rákérdezni. Igaz, vadonatúj akkumulátorral sem érdemes sokat várni ezektől a kis teljesítményű minimálautóktól, legfeljebb lakott területen belüli poroszkálásra alkalmasak, például óvodai, iskolai gyerektranszferre, bevásárláshoz. Alig egymillió forint alatt indul az 1990-es évekbeli elektromos kisautók kínálata. Daihatsu Cuore, Citroën Saxo, Fiat Panda egyaránt képviseli magát ezek között, de csupán egy-egy példánnyal, 2,5 millió forintig bezárólag. Ezenkívül Renault Clio és Kangoo is felbukkanhat még, hiszen ezekből is készült gyárilag elektromos kivitel a századforduló táján, sőt már az újkori Pandából is létezik elektromos, egy ilyet most 2,7 millió forintért árulnak. Ezek kényelmesebbek és tágasabbak a mopedautóknál, ráadásul azokkal szemben, még külföldi származásuk ellenére is bal oldalon található bennük a kormánykerék. Az ár itt is nagyban függ attól, hogy akkumulátorral vagy anélkül árulják az autót.
Zöld rendszámos és 5 000 000 forint alatti autók
Modell Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Opel Ampera 2011-2014 6000-175 000 3 870 000-4 990 000
Chevrolet Volt 2013 135 000 4 490 000
Toyota Prius Plug-In 2012 150 000 4 989 000
Peugeot iOn 2011-2014 7000-29 000 3 499 000-4 490 000
Citroën C-Zero 2011-2013 7000-30 000 2 985 000-4 890 000
Mitsubishi i-MiEV 2011-2014 10000-28 000 4 290 000-4 890 000
Smart Fortwo 2014-2015 5 000-12 000 3 600 000-4 150 000
Nissan Leaf 2011-2013 21 000-72 000 4 149 000-4 800 000
Fiat 500e 2012 8000-17 000 2 999 999-4 390 000
Renault Fluence ZE 2012 7000-80 000 3 990 000-4 500 000
Reva 2006-2009 11 000-36 000 750 000-2 200 000
Citroen Saxo Electrique 2001 71 000-110 000 990 000-2 490 000
Fiat Panda 1996-2009 22 000-28 000 1 250 000-2 700 000
Daihatsu Cuore 1996 22 000 960 000

3 millió forintnál kezdődik a legfeljebb 5 éves villanymotoros kisautók kínálata. Ezek között az elektromos Fiat 500 éppúgy megtalálható, mint a csakis elektromotorral létező Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero és Peugeot iOn. Ez utóbbi három típus gyakorlatilag csak emblémájában különbözik egymástól, és szintén a kor, meg a futásteljesítmény befolyásolja árukat, felszereltségükben ugyanis nagyon hasonlóak. Előnyük, hogy valóban az 5 évvel ezelőtti miniautók színvonalát hozzák, városban (fűtés nélkül) télen is legalább 100 kilométeres hatótávolsággal. Szintén előnyként említhető esetükben, hogy négyszemélyesek, ami a 3,6 millió forinttól induló elektromos smartról nem mondható el. 4,15 millió forintért már Nissan Leaf is kapható, amely korunk legnépszerűbb villanyautója (hamarosan be is mutatunk egy tesztre fogott használt példányt). Látszatra a korábbiak is ugyanolyanok, mint ma kapható társaik, a lemezek alatt azonban sokat fejlődött már a technika az elmúlt években, ami elsősorban a hatótávolságban mutatkozhat meg. E típus előnye, hogy itthon is több márkaszerviz ért hozzá, bár a szervizháttere a Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn ikreknek és az Opel Amperának, no meg persze a Toyota Priusnak is hivatalosan megoldott. Ahogy minden használt autót, úgy természetesen a villanymotorosat is érdemes szervizben bevizsgáltatni vásárlás előtt, és ellenőriztetni az akkumulátor állapotát. A hazai zöldrendszámos használtautó-kínálat még viszonylag szűkös, így átlátható. Aki tudja, milyen szempontok fontosak számára, az biztosan megtalálja a megfelelő autót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 01:46
    Permalink

    “A fentebb említett autókban hacsak egy csavart is ki kell cserélni nagyon ki kell nyitni a pénztárcát.”

    Miért, a leharcolt tizen-, huszonéves behozott dízel prémiumautókra ez nem érvényes?:)

    Alapvető emberi tulajdonság, hogy minden újtól tartunk egy kicsit. De aztán idővel megbarátkozunk vele. Kis hazánkban az átlagember azt sem érti meg, hogy ne szemeteljen – ezek után mégis hogy értené meg az elektromos autózással járó előnyöket?:)

  • 2017.10.28. at 01:46
    Permalink

    Mindegy hogy használt vagy új. A fentebb említett autókban hacsak egy csavart is ki kell cserélni nagyon ki kell nyitni a pénztárcát. Én nem tudom miért kell betegesen ragaszkodni ezekhez a méregdrága autókhoz. Használtan rátukmálnák
    szerencsétlen emberekre az üzemeltetésüket meg majd nyeljék le. Miért nem hallgatják meg a reális , a magyarországi
    pénzügyi helyzethez igazodó javaslatokat. Egyszerűen nem értem. Kinek mi az érdeke ? ! Az biztos nem, hogy a többség juthasson hozzá az elektromos autóhoz.

  • 2017.10.28. at 01:46
    Permalink

    Tisztelt Szerző! A cikkben szereplő indiai kisautó neve helytelenül, “w”-vel szerepel – helyesen írva: REVA.

    Már egy ideje a Mahindra-konszern kötelékébe tartozik(ahogy a Ssangyong is), és Mahindra Reva néven fut.

    Érdekesség a kocsival kapcsolatban, hogy Ullmann Mónika színésznő is járt ilyennel:

    [url]https://www.google.hu/search?q=ullmann+mónika+reva&client=opera&hs=n7a&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjawoaJop3PAhUGExoKHftUDhoQ_AUICCgB&biw=931&bih=611[/url]

Vélemény, hozzászólás?