Ilyen a belépő szintű Lexus RZ!

Teszten a Lexus RZ 300e

Mivel a villanyautókért továbbra sem állnak sorba a vásárlók, minden gyártó próbál valami csábítóbb ajánlattal előrukkolni

Még mindig arról a leghíresebb az RZ, hogy ez volt az első olyan Lexus, amelyet az alapoktól villanyautónak terveztek. Pedig a típus bemutatkozása óta piacra dobták a steer-by-wire kormánykerékkel felszerelt változatot is, de az elektromos autók jelenlegi elterjedési sebességét nézve továbbra sem ez lesz a japán luxusmárka húzómodellje. Továbbá ez a modell hozta el azt a leburkolt frontrészt, amely aero-hatékony, de mégis megpróbálja az egykori orsó formát idézni. Kicsit több rácsozással, de a márka jelenlegi formanyelvében ez a megoldás terjed, a tisztán elektromos modelleken pedig nagyon hasonló lesz a látvány, például az új ES-en is. Többeknek egyébként az LFA hátsója jutott eszébe az RZ orráról, ami nem rossz képzettársítás, és ha ilyen legendákra emlékeztet az nem árthat neki. Sajnos a fehér fényezés kissé elrejti a vonalait, de oldalról is nagyon érdekes látvány, szóval szerencsére nem kapkodták el a tervezők, hiába került nagy nyomás alá néhány éve az egész Toyota konszern az egyesek szerint lassú villanyosítás miatt. Ezeknek az "egyeseknek" nem lett igazuk,, halomban állnak az eladhatatlan elektromos autók világszerte. Ugyanakkor ezért létezhet ez a kedvező árú RZ verzió is, amelynek hátsója is tipikus Lexus  a teljes szélességben végigfutó fényhíddal. Feltűnő, de ízléses. Elég nagy SUV - az NX és az RX közé ékelődik - de nem érezni olyan tolakodóan nagynak, mint mondjuk néhány német prémium SUV-ot. Hátul még ott díszeleg a 300e felirat is, ami arról árulkodik, hogy miért tudták ennek az RZ-nek az árát kedvezőbbre szabni. Ez a jelölés ugyanis azt jelenti, hogy egyetlen villanymotor gondoskodik az autó hajtásáról, és ez csak az első kerekeket hajtja. Cserébe az autó fogyasztása kisebb, hatótávolsága nagyobb. Ereje 204 ló, maximális nyomatéka 266 Nm, és a villany-SUV-ok között a könnyebbek közé tartozik az 1,94 tonnás üres tömegével. Ez természetesen jó hatással van a fogyasztásra, ami a teszt során kerek 18 kWh/100 km-re jött ki városi használatban. Mivel 71,4 kWh kapacitású akkumulátor van benne, hatótávolságban 390 kilométert tudott, ami a gyári kb. 420 km értékhez képest egyáltalán nem rossz, bár ismét hozzá kell tennem, hogy városi használatban. Oszlopról 11 kilowattal töltött, 7 óra alatt csordult tele árammal, de tud 150 kilowattos villámtöltést is. Kiváló közlekedési eszköz az RZ, hiszen csendesen, stresszmentesen falja a kilométereket. Habár szemre sem kicsi, mégis könnyű vele parkolni, a 360 fokos kamera nagy segítség, de a 4,8 méteres hosszúság miatt azért vadászni kell a megfelelő méretű helyeket az utcai parkolásnál. Persze cserébe rendkívül tágas az utastér. Elöl a hasított bőr szerű burkolatokat néha önkéntelenül is végisimítottam, annyira kellemes a tapintásuk, az ülések kényelmesek elöl-hátul. A lábtér szintén fejedelmi hátul és a csomagtér 511 literes alaphelyzete is bőséges, ráadásul a töltőkábeleknek külön rekesz jut a padló alatt, így nem foglalnak a hasznos térből. A műszerfal kialakítása is egyszerű, könnyen átlátható. Az infotainment rendszer menüjének kezelését kis időbe telik megtanulni, de igazából teljesen logikus, viszont a digitális műszeregység grafikája lehetne élesebb, itt elférne némi frissítés. A tekerős irányváltó is egyszerűen működtethető, viszont az ajtónyitást szokni kell, bár ez a biztonságosabb. Nem engedi nyitni, ha érzékeli az érkező járművet, legyen az autó, vagy bringás, és nem húzni kell a kart, hanem megnyomni. Muszáj megemlítenem, hogy a 20 colos felnik és a peres gumik ellenére parádés az autó rugózása és úthiba elnyelő képessége, és jó belegondolni, hogy ez a kisebb, 19 colos felnikkel még jobb lehet. Ráadásul azokkal még a fogyasztás is csökkenthető. Na, de mit is jelent a fentebb említett kedvezőbb árfekvés? Nos 26,9 millió forintos indulóárat, viszont a hivatalos árlistát böngészve feltűnik egy nyílt végű lízingajánlat is, amely 22,4 millió forintos kedvezményes árat jelöl meg. Tehát az RZ modellek között értendő a kedvezőbb árfekvés, habár az ekkora méretű villanyautók között hasonló árakkal találkozunk.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
cm3
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Nyomaték:
266 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.0 s
Végsebesség:
160 km/h
Méretek
Hosszúság:
4805 mm
Szélesség:
1895 mm
Magasság:
1635 mm
Saját tömeg:
1940 kg
Össztömeg:
2520 kg
Tengelytáv:
2850 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
522 l
Motor és váltó
Motor:
villanymotor
Hengerűrtartalom:
cm3
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
266 Nm
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
160 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.0 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre