Mennyivel drágább egy SUV, mint az alapjait adó kompakt?

Kompakt ferdehátúak vs. kompakt SUV-k

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kompakt kategóriás ferdehátúkat eresztettünk emelt hasú fivéreik ellen. Érdemes megfontolni a padkamászás felárát?


Ma már egyre alapvetőbb, hogy a legtöbb kompakt autónak megvan a SUV megfelelője is, ezért úgy gondoltuk, érdemes lenne körülnézni a piacon, hogy mégis mennyivel kérnek többet ezekért a járdatiprókért azonos felszereltség és hajtáslánc esetén. Most csak a ferdehátú kompaktokat vettük, ott is az ötajtósokat. Így is meglepően sok versenyző jött össze, valamit nagyon eltaláltak a városi terepjárókkal. Mit? Egy piaci rést, ami, mint kiderült, nem is olyan szűk. Kicsi az alap ferdehátú, egyterűnyi méretre vagy épp terepjárós tudásra viszont nincs szükség. Ekkor jönnek képbe a kompakt szabadidő-autók, amik általában az alapjaikat adó modelleknél méretben egy szegmenssel feljebb mutatóak. Nem csoda, hogy mára vezető szegmensé váltak és a legtöbb gyártó húzómodelljei lettek. Egy SUV a legjobb példa arra, hogy a moduláris platformoknak köszönhetően komolyabb fejlesztési költségek nélkül dobhatnak egy újabb modellt a piacra, ami méretben, tudásban és karakterben is számtalan ponton eltér, az alapok mégis ugyanazok.
Ford Focus/Ford Kuga - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Ford Focus4360182314692648363
Ford Kuga4524183817022690456

Ford Focus - Ford Kuga. Kezdjük betűrendben, a hazai kompakt szegmens eladásainak éllovasával, a Ford Focus-szal, valamint annak emelt változatával, a nemrég frissített Kugával. Ugyanarra a C1 platformra épülnek - amire egyébként a szintén kompakt Volvo V40 is -, a mérnökök mégis ügyesen játszottak a méretekkel. Közel 100 literrel nagyobb csomagteret ad a Kuga, mint az ötajtós Focus, ellenben a Kombi már rá tudna verni 20 literrel. A fejtér össze sem hasonlítható és a 20 centis hasmagasságot sem fogja egy Focus überelni, maximum, ha WRC. Most a Focus esetében legjobb ellátmányt adó Titanium szinten vetettük össze őket, ahol a listaárakat tekintve 1,6-1,8 millió forint árdifferenciát találunk, persze a Focus javára. Nem csak a felszereltség neve más (Titanium vs. Titanium Technology), ellátmányuk is különbözik: például a Kugához jár a volánpörgetős parkolássegéd, a Focusnál 150 000 Ft felár. Ellenben a Titanium Focus ad tempomatot, a Kugánál ez 250 000 Ft, utóbbi cserébe távolságtartós. Az automata klíma mindkettőjükhöz alapként jár, a ledes menetfény és hátsó lámpák csak az összehasonlított szintekhez. A Focus azon kevesek egyike, aki nem ijed meg a Kuga összkerékhajtásától, hiszen arra ott az RS, és még elektromos változatban is elérhető a Ford kompaktja, amit jó eséllyel senki sem vallatott nálunk hosszabban. Vignale prémium kivitel ellenben egyelőre nincs a Focusból, míg a Kugából már van.
Ford Focus/Ford Kuga - listaár összehasonlítás (Ft)
1.5 EcoBoost (150 LE) M61.5 TDCI (120 LE) M62.0 TDCI (150 LE) M6
Ford Focus Titanium6 370 0006 600 0007 310 000
Ford Kuga Titanium Technology8 084 0008 454 0008 919 000
Különbség1 714 0001 854 0001 609 000

Hirdetés
Renault Mégane/Renault Kadjar - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Renault Mégane Berline4359181414472669384
Renault Kadjar4449182616132646472
Nissan Pulsar/Nissan Qashqai - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Nissan Pulsar4387176815202700385
Nissan Qashqai4380180615952646430

Renault-Nissan csoport. Szintén a piac egyik nagy kedvence a Renault Mégane, ami padlólemezét tekintve a Kadjarral és a Koleos-szal is osztozik. Méretben előbbihez, minőségben utóbbihoz áll közelebb, ami bizony elég jó kombináció, most azonban a kisebb SUV-hoz mérjük. Intensként, ahol a legtöbb motorkombináció érhető el mindkét modellhez. A Kadjar talán legnagyobb hátránya, hogy nem rendelhető hozzá a 8,7 colos Android alapú multimédia, így a diszkós hangulatfény sem, ellenben Instens szinten alapként kapja a 7 colos infotainment rendszert, R-Link 2 navigációval, míg a Mégane-nál ugyanez 150 000 Ft felár. A digitális műszereket már mindkettőhöz hozzádobják alapból. Érdemes rámenni a csomagokra, amik bár eltérő elnevezésűek a két autónál, kb. hasonló áron, kb. hasonló kiegészítőket adnak, de mindenképp hasznosak. Listaárak tekintetében sem olyan tetemes a felár, mint mondjuk a Ford esetében, gyengébbik TCe benzinesükkel például 1 millió forintos különbségen belül tudtak maradni. A dízelek esetében már masszívan tartja 1,2 milliós extra költségét a Kadjar. Egyébként konszernen belül a Nissan Pulsar - Qashqai páros is szóba jöhet, ahol például N-Connecta szinten vizsgálva némileg visszafogottabb, de hasonló léptékű felár tapasztalható, pedig a Pulsar hosszabb és tengelytávban is tovább nyújtózik, mint a Qashqai, tehát a méretbeli különbség minimális.
Renault Mégane/Renault Kadjar - listaár összehasonlítás (Ft)
Energy TCe 131Energy dCi 110Energy dCi 130
Renault Mégane Berline Intens5 849 0006 349 0006 849 000
Renault Kadjar Intens6 749 0007 549 0008 049 000
Különbség900 0001 200 0001 200 000
Nissan Pulsar/Nissan Qashqai - listaár összehasonlítás (Ft)
DIG-T 115dCi 110
Nissan Pulsar N-Connecta6 219 0006 769 000
Nissan Qashqai N-Connecta7 079 0007 869 000
Különbség860 0001 100 000


Peugeot 308/Peugeot 3008 - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Peugeot 3084253180414572620420
Peugeot 30084447184116242675591

Peugeot 308 – Peugeot 3008. Míg előbbi csak faceliftet kapott idén, addig utóbbi 2017 Év Autója lett, és nem véletlenül. A vadiúj Peugeot 3008 minőségbeli fejlődést hozott az oroszlánosok palettáján, amit, ha át tudnak szivárogtatni a paletta további modelljeire is, szép jövő áll előttük. Ahogyan a 308, úgy a 3008 is modern és könnyen megkívánható, ráadásul egy sor biztonsági rendszerrel is szolgálhatnak: sávtartó, adaptív tempomat, vészfék asszisztens vagy épp táblafelismerő. Ám a SUV felára tetemes: 1,7-1,9 millió Ft, ami a pazar ellátmányt adó Allure szinten adódik. Bár az összehasonlításban egyedülálló: a 3008 nem ad összkerékhajtást.
Peugeot 308/Peugeot 3008 - listaár összehasonlítás (Ft)
1.2 PureTech (130 LE)1.6 BlueHDi (120 LE)2.0 BlueHDi (150 LE)
Peugeot 308 Allure6 060 0006 750 0007 155 000
Peugeot 3008 Allure7 879 0008 449 0008 989 000
Különbség1 819 0001 699 0001 834 000

Volkswagen Golf/Volkswagen Tiguan - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Volkswagen Golf4258179014922620380
Volkswagen Tiguan4426180917032604470

Volkswagen Golf – Volkswagen Tiguan és a többiek. Neve miatt ugyan, de valóban a végére maradt a lényeg. Mindenki népautója, a tavaly frissített Volkswagen Golf. Újító kiegészítőivel gyakran felforgatja a kompaktok népes kategóriáját, nem véletlenül nevezik Golf-szegmensnek is, ráadásul egyetlen ellenfele sem kínál ennyire szerteágazó palettát: plug-in hibrid, villanyautó és R hot hatch is létezik a Golfból. Szabadidő-autós párja, a Tiguan hamarosan nyomdokaiba léphet. Megszámlálhatatlanul sok modell használja már azt az MQB padlólemezt, amit ők is, mégis nehéz bármilyen egyezést találni a motorpalettában. A hamarosan leváltásra kerülő 1.4 TSI-vel viszont sikerült, a 2.0 TDI összevetéshez viszont már hozzátartozik, hogy a Tiguan dízele SCR rendszeres. Németesen átgondolt méreteik csak a szokásos különbségeket hozzák, a Tiguan közel 100 literrel öblösebb rakteret kínál alapból, viszont érdekes módon tengelytávja rövidebb, mint a Golfnak. Egyébként ebbe a körbe vehettük volna a SEAT Leon és Ateca párost is, valamint a Skoda Karoqot is, ám az még túl friss modell, ráadásul kompakt testvére, a Rapid még idei frissítése után sem MQB-platformos. A prémium vonalon ott az Audi A3 és a hamarosan szintén MQB-ra kerülő, már hazai gyártású Audi Q3, valamint a már ismert Q5 is.
Volkswagen Golf/Volkswagen Tiguan - listaár összehasonlítás (Ft)
1.4 TSI (125 LE)2.0 TDI (150 LE)
Volkswagen Golf Trendline5 675 860
Volkswagen Tiguan Trendline7 187 160
Volkswagen Golf Comfortline7 292 720
Volkswagen Tiguan Comfortline9 152 000
Különbség1 511 3001 859 280


Kompakt kategóriás kitekintésünk után jól látszik, hogy általában több mint másfél millió forinttal drágább egy SUV, mint az alapjait adó hagyományos kompakt, már amennyiben azonos motorral és felszereltséggel konfiguráljuk. Ennek egyedül a Renault-Nissan konszern mond ellent, náluk ez az összeg képes lecsúszni az egymilliós határ alá is. A kedvezményeket jelen esetben nem vettük figyelembe, csak a listaárakat, így érdemes figyelni a gyártók akcióit is. No meg persze hozzászámolni, hogy a felárért cserébe egy SUV nagyobb, általában tágasabb is, a csomagterük pedig mindig jóval öblösebb, mint az alapjukat adó ötajtós modelleké, ráadásul nyugodtabb szívvel térhetünk le a megszokott útról. A kombikkal persze más lenne a helyzet, azok legtöbbször a SUV-nál is nagyobb csomagteret adnak, tehát csak a magas üléspozíció adta kényelem és a nagyobb szabad hasmagasság szólna az SUV-k mellett, de az egy másik téma.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Az a baj, hogy ez szubjektív! Még a vérprofi marketinggel megáldott gyárak is úgy adják meg, hogy 308=magas 3008, X3=3, X5=5, XC60=V60, S60, stb. . Azokról a gyártókról beszélek, akik 1 euró spórolásért képesek a vásárlót szétszívatni. Nem egyszerűbb lenne nekik máshogy számozni? Nem 1 eurót nyernének vele!

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    De konkrétan semmi értelmi a 308-ashoz hasonlítani.

    Nézd az 508 SW-t, mert térérzetben, helykínálatban árban és presztízsben (főleg mivel az 508 kifutó, de konkrétan az ilyen SUV-k nyírták ki) ahhoz lesz mérhető.

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Az azonos platformnak nem sok értelme van, mert árban és tudásban nem egy liga. Ahogy a Golf tulajok sem Tourant fognak nézni konkurensként úgy a Tiguan sem lesz igazán egy piac, mivel árban és méretben a Passathoz közelít (amit beltér szélességben elveszít azt megnyeri belmagasságban és térérzetben).

    És innen nézve már nem lesz akkora súlyhátrány, főleg ha azonos hajtásláncot nézünk (nem véletlenül veszik annyian alapmotorral elsőkerékhajtással).

    Ami mondjuk bibi, az a szélesebb gumi költsége, de ez kell, hogy valamelyest ellensúlyozza a magasabb építést.

    Én nem tapasztaltam hatalmas növekedést az euro6-os Xc60nál az euro4-es V70 után. Fél liter megvan, de sokkal több biztos nem.

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Fényes az még akkor is, mert most ez a divat. Nem menő, aki sima kompaktot vesz, ilyen magosított izéket kell venni. Lehet, a hagyományos autók el is tűnnek, és az ötven kilós anyukák a tíz kilós gyereket egy két tonnás monstrummal hordják majd óvodába. Mert hogy az még biztonságos is. Meg trendi…

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    A teszt jól hasonlít. Azonos platformot vesz alapul ez így korrekt. A SUV két óriási hátrányát is meg lehetne említeni:

    1. Nehezebb. Rengeteg negatívumot jelent (gyorsítás, fékezés, futómű, stb.), de amit ritkán olvasni, hogy majdnem duplájára növeli az út elhasználódását (kátyusodását) egy SUV, mint az azonos platformú tesója.

    2. Fogyasztás. Az autó végig többet fog fogyasztani nem is kicsit. A tömeg és a kedvezőtlen légellenállás külön-külön is hátrány, hát még együtt.

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    Akkor a Fordnál Focus helyett Mondeoval kellene összehasonlítani. Rögtön el is tűnne az árelőny, sőt, a Kuga valószínűleg olcsóbb is lenne. Viszont szerintem kisebb is.

  • 2017.10.27. at 15:19
    Permalink

    A cikk szerintem elég nagy amatőrség, reálisan a SUV-ot árban és térézetben sokkal inkább lehet a nagyobb platformra épült kombival párosítani.

    Aki Q3-ast néz az valószínűleg ott fog tartani árban, hogy alternatívaként az A4-es jöhet szóba, de írhatnám a saját példámat (V70 vs XC60) vagy amit tapasztaltam más márkáknál (X3 18d vs 518d) . A nagyobb platform rendszerint csak a csúcsfelszereltségeknél jelent előnyt, pl X3-ashoz nincs üléshűtés, vagy gyengébbek a hifik, vagy az XC60 ülése nem olyan kényelmes fotel mint a V70-esé (szerinte a hifije is picit gyengébb azonos szint mellett),

Vélemény, hozzászólás?