Már nem kell az új dízel Európának, a hibridek viszik a prímet
Javul a helyzet, de még mindig nem akarják eléggé a villanyautókat az európai vásárlók
2025 augusztusáig a villanyautók piaci részesedése 15,8%, ami még mindig alatta van a szükséges ütemnek az átállás ezen szakaszában. Mindeközben továbbra is a hibridek a legnépszerűbbek a vásárlók körében.
Az ACEA adatsora szerint stagnál az EU újautó-piaca, 0,1 százalékos csökkenéssel az előző év azonos időszakához képest. Sokkal fontosabb üzenetet hordoz azonban a hajtáslánc-típusok szerinti csoportosítás. 2025 augusztusáig a tisztán elektromos autók az EU piaci részesedésének 15,8%-át teszik ki 1 132 603 eladással, ami növekedés a 2024 augusztusi 12,6 százalékos értékhez képest. Fontos azonban megjegyezni, hogy a villanyautók 62 százalékát 3 országban regisztrálták, mindhárom növekedést mutatott: ezek Németország (+39,2%), Belgium (+14,4%) és Hollandia (+5,1%). Ezzel szemben Franciaországban például 2 százalékkal csökkentek a villanyautó-eladások. Mindemellett 2025 első 8 hónapjában 2 485 069 hibridet helyeztek forgalomba, ezzel 34,7 százalékát teszik ki a piacnak, így idén is ez a legnépszerűbb hajtáslánc-típus az EU-ban. A tavalyi évhez képest Franciaországban (+30,5%), Spanyolországban (+29,3%), Németországban (+10,1%) és Olaszországban (+9,4%) nőtt a legnagyobb mértékben a hibrid eladások száma.
Az új konnektoros hibridek száma is növekszik, a vizsgált időszakban 631 783 példány került az EU útjaira, ami a teljes piac 8,8 százalékát jelenti, ez tavaly még csak 6,9% volt. Mindeközben a benzinmotorral szerelt új autók forgalomba helyezése minden jelentős piacon csökkent, összesen 19,7%-kal esett vissza. Franciaországban tapasztalhatjuk a legnagyobb, 33,5 százalékos visszaesést, ezt követte Németország (-25,2%), Olaszország (-17,6%) és Spanyolország (-13,1%). A 8 hónapban összesen 2 012 580 új benzinest regisztráltak az EU-ban, így a piaci részesedés 28,1%. Még durvább a dízelautók piaca, amely 25,7 százalékkal csökkent, így 9,4%-os részesedést tesz ki az idei év első 8 hónapjából származó adatok szerint. Érdemes az utóbbi két adatot együtt is vizsgálni: a benzin- és dízelautók együttes piaci részesedése 37,5 százalékra csökkent, ami 2024 azonos időszakának 47,6 százalékához képest jelentős visszaesés. Jól látszik tehát, hogy sem a hagyományos hajtásláncok, sem pedig a tisztán elektromos modellek nem tudnak labdába rúgni a hibridek ellen Európában.



„Mindeközben továbbra is a hibridek a legnépszerűbbek a vásárlók körében.”
Ez a kijelentés félrevezető, mivel az ACEA statisztikában a mild hibridek is beleszámítanak. Már pedig a mild hibrid nem több, mint egy trendi elnevezés a start stop rendszerre. A Mazda vagy a Volvo esetében minden benzines minimum mild-hibirid, de ezek semmilyen hibrid képességgel sem rendelkeznek. A Mazda esetében nincs is semmi érzete a hajtásláncnak, pedig a vékonyka szívóbenyánál minden ajándék nyomaték megérződne 🙂
Szóval az emberek dízelt nem vehetnek mert számos országban pár év múlva nem használhatják a városokban (függetlenül hogy 2035-ig még kaphatóak lehetnének).
Helyette nem annyira hibridet mind inkább benzinest vesznek, csak azokat most híbridnek csúfolják.
Eközben a PHEV-ek többsége inkább a korábbi hathengeres dízelek (és benzinesek) pótláka, ez az árban is egyértelműen tükröződik. Gyanítom a mostani bővülés oka az hogy a kínaik elkezdték azokat a PHEVeket behozni, amit az európai gyártóknak kellett volna kifejleszteni ha nem ücsörögtek volna xeggükön az EU-t szidva.